Ik heb allerlei gebruikersnamen en wachtwoorden, hoe zit dat nou? Print

  • wachtwoord, wachtwoord vergeten, wijzigen wachtwoord, gebruikersnaam
  • 1321

Zodra je een account hebt aangemaakt en een domein, hostingpakket, website of server hebt aangeschaft ontvang je diverse wachtwoorden.

Hieronder wordt uitgelegd waarvoor je een wachtwoord hebt ontvangen en hoe je deze kunt wijzigen of herstellen indien je deze niet meer weet.

Wij bewaren geen wachtwoorden. Indien je onze hulp wenst met een vergeten wachtwoord kun je onderstaande handleiding raadplegen. In noodgevallen kunnen we wel een wachtwoord resetten naar de originele waarde. Voor het herstellen van een wachtwoord van een Wordpress-installatie die niet door ons is geïnstalleerd is dat iets lastiger. Hiervoor kun je ook onze webmasterhulp raadplegen.

1) HET KLANTENACCOUNT bij Domein-Direct.nl (Mijn account)

Wat is het klantenaccount?
Zodra je een klantenaccount hebt aangemaakt kun je vanaf dat moment inloggen bij domein-direct.nl met een gebruikersnaam en wachtwoord welke je per mail hebt ontvangen. De gebruikersnaam is het E-mailadres wat je hebt gebruikt bij het aanmaken van je account. 

Op dit E-mailadres ontvang je een bevestiging van het aanmaken van het account met daarin de gebruikersnaam en wachtwoord.
Kijk ook altijd in de spamfolder bij het gebruik van een hotmail of gmail-adres en voeg info@domein-direct.nl en support@domein-direct.nl toe als je contactpersoon.

In het klantenaccount kun je jouw persoonsgegevens wijzigen, domeinen, hostingproducten en diensten bekijken en bestellen,
Je kunt er de facturen bekijken, betalen en downloaden en bij vragen kun je er een ticket aanmaken. 

Wijzigen wachtwoord  klantenaccount 'Mijn account'
Het wachtwoord van het klantenaccount kun je op twee manieren wijzigen.
1. Door op de pagina https://www.domein-direct.nl/account/clientarea.php te kiezen voor de optie wachtwoord vergeten.  Vul daar dan het e-mailadres in waar je jouw account mee hebt geregistreerd.
2. Door na het inloggen in je account te klikken op de rode button met 'hallo jouw naam' en dan te klikken op 'wijzig wachtwoord'.

2) HOSTINGPRODUCTEN

Een hostingproduct bestaat o.a. uit een doorstuurpakket, E-mailpakket, hostingpakket of een server.

Zodra je een domeinnaam met E-mail en/of hosting hebt besteld of een server, dan ontvang je per E-mail alle gegevens die van toepassing zijn op dit hostingpakket.

E-mailpakket
Bij een E-mailpakket ontvang je de gebruikersnaam en wachtwoord voor het automatisch aangemaakte e-mailadres: info@jouwdomeinnaam.nl
Ook ontvang je gegevens voor toegang tot het Hosting Control Panel (ISPCONFIG)

Wijzigen wachtwoord E-mail
Het wachtwoord kan op twee manieren worden aangepast:

1. Door met de ontvangen inloggegevens in te loggen via Roundcube webmail en daar het wachtwoord aan te passen.

Login de Roundcube webmail door achter jouw domeinnaam /webmail te typen. 
Ga naar instellingen - account - wachtwoord en vul daar het huidige en twee maal het nieuwe wachtwoord in. 

2. Door in te loggen in het Hosting Control Panel (ISPCONFIG) 

Om het wachtwoord te wijzigen via ISPconfig moet je eerst inloggen in je klantenaccount bij domein-direct.nl 
Vervolgens klik je op “Hosting” en "mijn hosting & services" om alle door jou afgenomen hostingpakketten te zien. Open het hostingproduct door op de afbeelding van een moersleutel te klikken (onder het kopje ‘beheren’).

Hierna kom je in een nieuw scherm waarin meer gegevens over dit product worden vermeld.

Onderin deze pagina zie je een groene button “Hostingpanel login”. Klik hierop. De inloggegevens worden automatisch meegegeven. Je bent nu in het ISPConfig scherm en ziet de beschikbare modules.

Klik op de button “E-mail”. In dit scherm zie je aan de linkerkant een menu. Kies ‘E-mail mailbox’ in het menu aan de linkerkant onder het kopje  “Email accounts”. Klik op het betreffende e-mailadres. Vul een nieuw wachtwoord in en herhaal het wachtwoord in het veld eronder of genereer een wachtwoord. Vervolgens klik je op “opslaan” onderin het scherm.

Hostingpakket / Server
Bij een hostingpakket ontvang je de gebruikersnaam en wachtwoord voor het automatisch aangemaakte e-mailadres: info@domeinnaam.nl
Ook ontvang je inloggegevens voor FTP en website-statistieken.

Wijzigen wachtwoord FTP

Om het wachtwoord te wijzigen via ISPconfig moet je eerst inloggen in je klantenaccount bij domein-direct.nl 
Vervolgens klik je op “Hosting” en "mijn hosting & services" om alle door jou afgenomen hostingpakketten te zien. Open het hostingproduct door op de afbeelding van een moersleutel te klikken (onder het kopje ‘beheren’).

Hierna kom je in een nieuw scherm waarin meer gegevens over dit product worden vermeld.

Onderin deze pagina zie je een groene button “Hostingpanel login”. Klik hierop. De inloggegevens worden automatisch meegegeven. Je bent nu in het ISPConfig scherm en ziet de beschikbare modules.

Klik op de button “Websites” In dit scherm zie je aan de linkerkant een menu. Kies ‘FTP-gebruiker’ in het menu aan de linkerkant onder het kopje  “Web Access”.  Klik op de naam van de ftp-gebruiker.Vervolgens krijg je een nieuw scherm.
Vul een nieuw wachtwoord in  en herhaal het wachtwoord in het veld eronder of genereer een wachtwoord. Vervolgens klik je op “opslaan”.

Website (Wordpress, Joomla, of andere APP)
Indien je zelf een website app  installeert via ISPCONFIG dan maak je zelf de gebruikersnaam en wachtwoord aan.
Indien wij de website voor je installeren dan ontvang je de inloggegevens daarvan per E-mail.

Wachtwoord vergeten of wijzigen van de website
Ben je het wachtwoord vergeten om in te loggen op de achterkant* van de website? Dan kun je dit opvragen op die pagina via 'wachtwoord vergeten’.  Je krijgt dan een link via de mail en kunt dan een nieuw wachtwoord invullen. (*) Wordpress voorbeeld.  --->>  https://www.uwdomeinnaam.nl/wp-admin  

Weet je het wachtwoord wel maar wil je dit wijzigen? In dat geval kun je inloggen op de achterkant van de website en daar het wachtwoord veranderen. In het geval van Wordpress kies je in het menu ‘gebruikers’ jouw account en kiest daar voor het genereren van een nieuw wachtwoord. (Bij een andere App zoek je even via Google hoe je daar een gebruikerswachtwoord kan wijzigen.) 

HOSTING PANEL - ISPCONFIG

Wat is het hosting panel ISPConfig?
Het hosting panel ISPConfig is het hart van het hostingproduct. Hier kun je de instellingen van je E-mailaccount, hosting of website bekijken en/of aanpassen.

Let op! Deze omgeving is voor de meer gevorderden. Alle gegevens staan al goed ingesteld na het afnemen van een pakket en je hoeft hier alleen te zijn indien je b.v. een extra E-mailadres wilt aanmaken of de DNS wilt aanpassen van externe hosting.

Om in te loggen in het Hosting Panel ISPConfig heb je bij het aanmaken van je hostingpakket een gebruikersnaam en wachtwoord ontvangen per E-mail. Deze gegevens kun je ook vinden in je account bij het hostingpakket.

Wachtwoord wijzigen Hosting Panel ISPConfig

Om het wachtwoord te wijzigen via ISPconfig moet je eerst inloggen in je klantenaccount bij domein-direct.nl 
Vervolgens klik je op “Hosting” en "mijn hosting & services" om alle door jou afgenomen hostingpakketten te zien. Open het hostingproduct door op de afbeelding van een moersleutel te klikken (onder het kopje ‘beheren’).

Hierna kom je in een nieuw scherm waarin meer gegevens over dit product worden vermeld.

Onderin deze pagina zie je een groene button “Hostingpanel login”. Klik hierop. De inloggegevens worden automatisch meegegeven. Je bent nu in het ISPConfig scherm en ziet de beschikbare modules.

Op deze pagina zie je bij “Hosting informatie” de huidige gebruikersnaam ISPconfig en het wachtwoord staan samen met meer gegevens.
Aan de linkerkant in het menu kies je onder het kopje “Uitvoeren” in het menu de optie “Wachtwoord wijzigen”.
Je kunt nu kiezen om zelf een nieuw wachtwoord op te geven of er een door het systeem te laten genereren. Kies dan “copy to clipboard & insert” en klik op “Wijzigingen opslaan”.


Was dit antwoord nuttig?

« Terug