Gebruik je Zichtbaarheidsscore als een indicator van je algehele SEO-prestaties, problemen en optimalisatiemogelijkheden.
1. Krijg Een Idee Van Je Algehele SEO-prestaties
Je kunt rankings voor enkele trefwoorden volgen en weten op welke positie je rangschikt. Het is belangrijk om dat te doen. Echter, ranktracking geeft je geen vogelperspectief op de algehele verbetering van je rankings—maar Zichtbaarheid doet dat. Wanneer je SEO-maatregelen effectief zijn en rankings verbeteren, verbetert ook je Zichtbaarheidsscore.
2. Diagnoseer SEO-problemen
Een plotselinge daling van je Zichtbaarheid geeft aan dat er problemen zijn met je SEO-prestaties. Gebruik Zichtbaarheid als een waarschuwing. Als het aanzienlijk daalt, begin dan te onderzoeken wat er is gebeurd. Hier is een lijst van veelvoorkomende redenen:
- Je bent getroffen door een Google-penalty. Controleer Search Console op meldingen. Zorg ervoor dat je de Webmasterrichtlijnen van Google opvolgt.
- Er zijn gevolgen van een recente wijziging in het algoritme van Google. Vraag naar recente Google-updates en wat ze inhouden.
- Je concurrenten hebben hun websites en inhoud geoptimaliseerd, en nu overtreffen ze je. Vergelijk hun (historische) Zichtbaarheid met die van jou. Gebruik de Wayback Machine om te vergelijken hoe hun inhoud is veranderd.
- Je hebt je site heruitgegeven zonder rekening te houden met SEO. Controleer bijvoorbeeld robots.txt en .htaccess op per ongeluk geblokkeerde pagina's, verhoogde 404-statuscodes, foutieve 301-omleidingen en interne links.
Je hebt je inhoud op een manier gewijzigd die je rankings niet heeft geholpen. Overweeg om de wijzigingen terug te draaien.
Je website heeft technische problemen. Voer een Site Audit uit of controleer je Adviseur op open technische taken. Controleer je backend op verouderde, onlangs bijgewerkte of incompatibele plug-ins die problemen kunnen veroorzaken.
Hostingproblemen zijn de oorzaak. Vraag na of je host recente wijzigingen heeft aangebracht, is gehackt, hun servers heeft verplaatst of technische problemen heeft ondervonden. Kijk of je server problemen heeft.
Houd er rekening mee dat deze lijst niet uitputtend is. Een of meer van deze redenen kunnen gelijktijdig van toepassing zijn, of er kunnen andere redenen zijn.
3. Concurrentievergelijking
Zichtbaarheid is een geweldige metric voor een snelle vergelijking van twee of meer websites. Controleer je Zichtbaarheid tegen die van hen. Wie overtreft wie? Heeft een concurrent je in het verleden overtroffen of omgekeerd? Wie leidt het veld, en hoe groot is het gat tussen jou en je grootste concurrent? Het beantwoorden van deze vragen helpt je bij het ontwikkelen van een SEO-strategie om (en te blijven) bovenaan je niche te staan.
4. Volg Zichtbaarheidontwikkeling Over Tijd Met Historische Gegevens
Wil je weten hoe een website in de loop der tijd heeft gepresteerd? We bieden historische gegevens die teruggaan tot 2009, vrij van seizoensgebonden fluctuaties. Op die manier kun je historische Zichtbaarheid volgen en vergelijken en hun ontwikkeling over lange perioden zien.