Backlinks
Backlinks zijn fundamenteel voor het succes van je SEO-inspanningen. Om SEO te sterk te vereenvoudigen, geldt dat zolang uw inhoud van goede kwaliteit is, hoe meer kwaliteit backlinks u krijgt, hoe groter de kans op uw inhoud ranking op Google.
Wat zijn de kwaliteit backlinks? Hoe identificeer je ze?
Ik u helpen bij het identificeren van geschikte sites om backlinks van te krijgen. Ik zal met name de verschillende SEO-statistieken met u delen. We behandelen ook boetes voor links en hoe u websites kunt identificeren die u wilt vermijden.
Het belang van nicherelevantie
Logischerwijs moet nicherelevantie een ranking factor zijn. In 2012 erkende een lid van het Google Search Quality Team publiekelijk dat de relevantie van de backlink een ranking factor was.
Een link krijgen van een pagina met een hoge Page Rank was altijd waardevol, tegenwoordig is het meer de relevantie van het thema van de site met betrekking tot het jouwe, relevantie is de nieuwe Page Rank.
Er zijn drie manieren waarop Google de relevantie van backlinks kan beoordelen. Ik heb ze opgesomd in volgorde van waarschijnlijk belang:
Website-relevantie: backlinks moeten afkomstig zijn van gezaghebbende websites in uw niche
Pagina-relevantie: de backlink moet contextueel relevant zijn voor de post
Ankertekst: de ankertekst moet contextueel relevant zijn voor de inhoud waarnaar wordt gelinkt
Wanneer al deze drie factoren op elkaar aansluiten, zou je logischerwijs het beste type backlink krijgen.
Hoe snel relevante domeinen te identificeren
Een van de gemakkelijkste manieren om een groot aantal relevante domeinen te identificeren die u wilt targeten voor een linkbuilding-campagne, is het backlink profiel van een concurrent te bestuderen. Sterker nog, het backlink profiel van een toonaangevende website in uw niche.
Nadat u het backlink-profiel van een concurrent heeft bekeken, krijgt u een lijst met sites. U kunt deze lijst handmatig bestuderen. Om dit te doen, hoeft u alleen maar:
1: Bezoek de website: check de homepage en identificeer de focus van de site.
2: Bekijk de blog: bekijk een paar blog posts. Controleer de links waarnaar de site gaat. Als de site naar veel sites linkt die niet relevant zijn voor de niche, is dit een waarschuwingsteken.
Het duurt meestal een paar uur om het backlink profiel van een concurrent te controleren. Als alternatief is er een groot aantal backlink-tools die domeinen automatisch per niche kunnen categoriseren, waardoor het proces wordt versneld.Dus dat dekt waarom u sites in uw niche wilt targeten en hoe u snel relevante domeinen kunt identificeren. De volgende fase bij het beoordelen van de kwaliteit van de backlink is het beoordelen van relevante SEO-statistieken.
Domain Rating, Domain Authority en Page Rank
Een van de gevestigde SEO-statistieken waarmee veel mensen rekening houden bij het identificeren van sites waarop gasten kunnen posten, is Domain Authority (DA). Het is een parameter die wordt gebruikt om te beoordelen hoe goed een website scoort op de resultatenpagina's van zoekmachines (SERP's).
Domain Authority wordt gerangschikt op een schaal van 0-100. Een nieuwe site begint met een DA van 0. Een website als Hubspot, die ongeveer 4 miljoen bezoekers per maand krijgt, heeft een DA van 91. Er is een vergelijkbare statistiek genaamd Domain Rating (DR). Net als DA wordt er gescoord van 0-100. Hoe hoger de score, hoe beter de site.
Een pagina met een hoge PR zal een deel van dat vertrouwen doorgeven aan elke website waarnaar het linkt. Veel mensen noemen dit link juice.
DA, DR en PR zijn handig om in gedachten te houden bij het uitvoeren van een linkbuilding-campagne.
Sites te targeten met een DA of DR van 30+. Er zijn verschillende websites die u kunt gebruiken om gratis de DA van de site te controleren. In plaats van ze hier op te sommen, stel ik voor dat je op Google zoekt naar "DA checker".
Hoe u websiteverkeer kunt bekijken
Hoewel DA, DR en PR een snelle manier bieden om de kwaliteit van de backlink te zien, zijn er andere statistieken waarmee u rekening moet houden, bijvoorbeeld websiteverkeer.Hoe meer verkeer een website krijgt, hoe groter de kans dat mensen op een backlink klikken en uw site bezoeken. Google herkent dit en daarom zal een backlink van een website met veel verkeer uw site doorgaans ten goede komen.
In theorie krijgt een site met een hoge DA of DR veel verkeer. Dit is echter niet altijd het geval. Sommige websites hebben een hoge DA maar hebben weinig verkeer. Om deze reden is het de moeite waard om het aantal bezoekers van een website te controleren voordat u een backlink van hen probeert te krijgen.
Het belang van Trust Flow en Trust Rank
De uiteindelijke SEO-statistiek die ik u ten zeerste aanbeveel om te analyseren, heet Trust. Er zijn twee statistieken die u kunt gebruiken om vertrouwen te meten: Serpstat Trust Rank en Trust Flow.
Beide classificatiesystemen scoren een site met een score van 0-100.
Een website met een lage vertrouwensscore kan veel backlinks en verkeer hebben, maar de kwaliteit van de backlinks op de site is van lage kwaliteit. Een website met een hoge vertrouwensstroom zorgt daarentegen voor een hoogwaardige backlink.
Advies om websites te targeten met een minimale Trust Rank van 15. Hoe hoger de Trust Rank, hoe beter de link.
Follow vs nofollow links (en rel attributen)
Rel-tags zijn HTML-attributen die zijn gemaakt om te voorkomen dat spamlinks worden gescheiden van waardevolle citaten. Google biedt duidelijke richtlijnen voor wanneer u rel-attributen wel en niet moet gebruiken.
Het meest voorkomende type rel-kenmerk is nofollow. Een nofollow-link ziet er ongeveer zo uit:
<a href="website.com" rel="nofollow"> ankertekst </a>
Het nofollow-kenmerk moet door een webmaster worden gebruikt om Google te vertellen dat ze uw site niet aan hun inhoud willen koppelen. Deze links helpen uw inhoud niet te rangschikken.
Een volglink heeft daarentegen geen HTML-waarde. Het lijkt op het onderstaande voorbeeld:
<a href="website.com"> ankertekst </a>
Het nofollow-kenmerk moet door een webmaster worden gebruikt om Google te vertellen dat ze uw site niet aan hun inhoud willen koppelen. Deze links helpen uw inhoud niet te rangschikken.
Als u denkt dat rel-tags van invloed zijn op de kwaliteit van een backlink, moet u controleren welk type backlinks de site aanbiedt. U kunt dit doen door via uw browser elementen op een website te inspecteren om de HTML-tag te controleren.
Wat zijn linkboetes?
Bijna iedereen die een website beheert, probeert backlinks naar hun inhoud te maken. Natuurlijk zal de manier waarop mensen links krijgen variëren. Sommigen zullen zogenaamde black hat-methoden gebruiken. Dit omvat zaken als het kopen van backlinks om te proberen de zoekrangschikking te verbeteren.
Andere mensen zullen ethisch proberen backlinks te genereren. Dit staat bekend als white hat SEO en omvat zaken als het plaatsen van gasten.
Google probeert ervoor te zorgen dat mensen die black hat-technieken gebruiken, worden gestraft. De manier waarop Google zijn zoekresultaten beheert, is door verschillende handleidingen te implementeren en geautomatiseerde sancties op te leggen aan sites die volgens hen het systeem gamen.
Er zijn zes veelvoorkomende redenen waarom een site een Google Penalty krijgt. Zij zijn:
# 1 Overmatige wederzijdse koppeling
U kunt een boete krijgen voor het regelmatig uitwisselen van links met andere websites
# 2 Handmatige link Spam Penalty
Een handmatige boete vindt plaats wanneer een persoon bij Google uw site heeft beoordeeld en denkt dat u links koopt
# 3 Algoritme Link Spam Penalty
Dit type link penalty wordt automatisch toegepast door bots om dezelfde reden als hierboven vermeld
# 4 Linkstraf van lage kwaliteit
Dit kan gebeuren wanneer u spamachtige backlinks verzamelt
# 5 Onnatuurlijke uitgaande linkstraf
Dit gebeurt wanneer Google denkt dat u links verkoopt. Vaak is het het resultaat van linken buiten uw niche. Bijvoorbeeld een tuinierwebsite die linkt naar een gokwebsite zonder aangesloten partnercode
# 6 Privéblognetwerk
Dit kan gebeuren wanneer uw site deel uitmaakt van een PBN of als u veel links krijgt van een PBN
Wanneer u een backlink ontvangt van een site die door Google is bestraft, zal uw zoekrangschikking waarschijnlijk dalen. Om dit probleem te voorkomen, moet u sites kunnen identificeren die linkboetes hebben.
De beste manier om sites te vermijden die waarschijnlijk een Google-boete krijgen, is door backlinks te krijgen van websites met een vertrouwensrang van 15+.
Een alternatieve methode is om een tool te gebruiken om websiteverkeer te bekijken. Als het zoekverkeer plotseling afneemt, is de kans groot dat een link penalty de site heeft beïnvloed. Dit heeft invloed op de kwaliteit van de backlink.
Als je een backlink hebt van een website met een link straf, kun je een afwijzing indienen via Search Console. Wanneer u een backlink afwijst, vertelt u Google dat u niets met de backlink te maken wilt hebben.
Een checklist voor link kwaliteit
Om u te helpen hebben we deze snelle checklist gemaakt die we gebruiken bij een backlink-onderzoek.
1 Relevantie: in uw niche zonder duidelijke spammy uitgaande links
2 Domeinautoriteit: minimaal DA 30+
3 Trust Flow: minimum Trust Rank 15+
4 Websiteverkeer: minimaal 5.000 bezoekers / maand
De checklist is vrij eenvoudig. Als u deze eenvoudige regels volgt bij het uitvoeren van backlink onderzoek, kunt u gemakkelijk hoogwaardige backlinks identificeren die u voor uw site kunt krijgen.